تبریز پی

how-many-bitcoins-are-mines

چقدر از کل بیت کوین های جهان، استخراج شده است؟

به گزارش تبریز پی و به نقل از سایت خبری news.bitcoin.com، تا به حال 16.800.000 بیت‌کوین استخراج شده است؛ این یعنی تنها 20 درصد دیگر باقی مانده که استخراج کنندگان بتوانند بدست بیاورند. ساتوشی ناکاموتو پروتکل بیت‌کوین را با راه اندازی کد آن در سال 2009 معرفی کرد؛ در همان زمان، عدد مشخصی برای تعداد بیت‌کوین هایی که در نهایت می توانند در جهان وجود داشته باشند، تعیین شد. این عد  د که ناکاموتو آن را روی 21 میلیون تنظیم کرده، هرگز اضافه نخواهد شد.

how-many-bitcoins-are-mines
how-many-bitcoins-are-mines

تنها 4.2 میلیون بیت‌کوین برای استخراج باقی مانده است

این بدان معناست که در نهایت، در دنیا تنها 21 میلیون بیت‌کوین وجود خواهد داشت، نه کمتر، نه بیشتر. تاکنون، طرح خالق بیت‌کوین و استخراج کنندهای آن توانسته اند این قانون را از تغییر یافتن توسط قدرت هش، حفظ کنند. هرچند که بعضی از نظریه پردازان بر این باورند که امکان افزایش عدد 21 میلیون، از طریق برخی از روش های دستکاری وجود دارد؛ روش هایی مثل حمله 51 درصدی و یا حمله Sybil. البته تا به امروز که نزدیک به یک دهه از عمر این ارز رمزنگاری شده می گذرد، هیچ کس نتوانسته قانون موجودی 21 میلیون عددی را بشکند.

80 درصد از تمام بیت‌کوین هایی که می توانند وجود داشته باشند استخراج شده است

حل مساله ژنرال

برخی بر این باورند که ساتوشی توانسته یکی از سخت‌ترین معادلات یعنی Byzantine General’s problem (مساله ژنرال‌های بیزانس) را حل کند؛ این مساله یک نقص امنیتی ست که دانشمندان علم کامپیوتر را برای چندین دهه مشغول خود کرده است. اساسا این مشکل در شبکه های توزیع شده وجود دارد؛ مساله ژنرال می تواند باعث خطا و یا نقوص امنیتی شود و در نتیجه امکان حمله را آسان تر کند. این امر، کار را برای پروتکل‌ها به منظور اثبات هر چیز سخت می کند؛ چرا که ممکن است یک گواه غیر قابل حل در شبکه وجود دارد.

ساتوشی چیزی به نام “گواه اثبات کار” یا Proof of work در پروتکل اصلی بیت‌کوین قرار داده است. این معیار اقتصادی، کار را برای حمله سخت می کند؛ چرا که باعث می شود تهدیدهای وارده به شبکه، پر هزینه و نیازمند زمان زیادی باشد. برای اولین بار در دنیای محاسبات دیجیتالی، ساتوشی یک دارایی را معرفی کرد که نمی توان آن را کپی کرد و یا دوبار خرج کرد.

در عین حال، وی برای عرضه، محدودیت ایجاد کرد که همین امر باعث ایجاد کمیابی دیجیتالی می شود. طلا به این دلیل ارزشمند که عرضه آن و در واقع مقداری که از آن در جهان وجود دارد محدود است؛ در نتیجه چون “کمیاب” است، ارزشمند می شود. ساتوشی چنین چیزی را در دنیای دیجیتالی و برای بیت‌کوین ممکن ساخت.

کمیابی دیجیتالی و نصف شدن بعدی

گفتیم که تنها 21 میلیون از این ارز در جهان وجود خواهد داشت؛ هر چه تعداد آن کمتر شود، بدست آوردن آن نیز سخت تر خواهد شد.

در بسیاری از موارد، وقتی یک دارایی محدود است و دسترسی به منابع آن سخت است، این موجودی باعث ایجاد تقاضا در بازار می شود. عرضه بیت‌کوین و موجودی آن، نشان دهنده شکافی بزرگ بین تعداد کلی این ارز و تعداد افرادی ست که می خواهند آن را بدست بیاورند. اکثریت افراد جامعه بیت‌کوین بر این باورند که این کمیابی دیجیتالی به مرور زمان باعث ارزشمندتر شدن بیت‌کوین می شود.

شکل زیر نمایانگر منابع محدود و درخواست های نامحدود است.

how-many-bitcoins-are-mines-2
how-many-bitcoins-are-mines-2

کمتر از دو سال دیگر، باتوجه به میزان رشد قدرت هش ( قدرت پردازش) شبکه بیت‌کوین، پاداش نصف می شود. پاداش همان مقدار بیت‌کوینی ست که به استخراج گران، بابت تلاششان برای استخراج داده می شود.

این بدان معناست که استخراج کنندگان از آن پس، به جای دریافت 12.5 بیت‌کوین بابت هر بلاکی که استخراج می کنند، 6.25 بیت‌کوین دریافت خواهند کرد. اینکه هر 4 سال یکبار، میزان پاداش نصف شود، یک اجماع و توفق نظر کلی در شبکه است؛ این موضوع باعث سخت‌تر شدن بدست آوردن بیت‌کوین، حتی برای انبارهایی که پر از پردازنده و دستگاه استخراج هستند می‌شود. البته قیمت این ارز هم باید به میزانی بالا برود که بتواند هزینه های مربوط به استخراج را جبران کند.

how-many-bitcoins-are-mines-2
how-many-bitcoins-are-mines-2

دیدگاه‌ خود را بنویسید