سیاست بانک مرکزی در قبال ارز دیجیتال؛ نه منع کند و نه اجازه دهد

رئیس سابق بانک مرکزی گفت:

بانک مرکزی نه باید منع کند و نه باید اجازه دهد بلکه باید شفاف کند و به مردم توضیح دهد که این کاری که دارد اتفاق می افتد چیست و چه ریسک هایی را در خود دارد تا مردم خودشان به سراغ بیت کوین نروند.

برنامه «رویداد» رادیو گفت و گو با موضوع و با حضور دکتر طهماسب مظاهری استاد دانشگاه و رئیس اسبق بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی دولت اسبق به روی آنتن رفت.

طهماسب مظاهری با تاکید بر اینکه بیت کوین، ارزی نیست که بخواهد آن را کسی خرید و فروش کند، گفت:

بیت کوین به معنای رایج ارز نیست که تحت ضوابط بانک مرکزی و با ضمانت نهادهای مالی آن کشور منتشر می شود و ارزشی دارد و متناسب با اقتصاد ملی آن کشور است.

وی افزود:

بیت کوین و امثال ان، به عنوان ارز دیجیتالی مطرح است، یک روش تبادل بین افراد است که در وام دادن به همدیگر یا پول دادن یا اعتبار دادن به همدیگر می باشد مثلا در بازی های رایانه ای فردی امتیاز می گیرد و این تبدیل به ارزش پولی می شود و اصلا پولی وجود ندارد و در سطح وسیع تر از بازی های کامپیوتری، ارز دیجیتال است.

رئیس اسبق بانک مرکزی اظهار داشت:

بیت کوین، نه مبنای پولی و نه مبنای اقتصادی دارد و امتیازی است که یک کسی ممکن است در یک ارتباطی بگیرد و می تواند آن امتیاز را به فرد دیگری بفروشد و آن امتیاز برای فرد خریدار شود.

وی با بیان اشاره ارز واحد جهانی در قالب ارز دیجیتال، بیان کرد:

ارز دیجیتالی نقطه شروعی بر یک جریان عمومی است که در حدود ۱۰ الی ۱۵ سال آینده ما به یک ارز واحد جهانی خواهیم رسید. البته هنوز کسی نمی تواند بگوید چه شکلی خواهد بود، یک روند تکاملی است که حداکثر تا ۲۰ سال آینده، آن ارز واحد جهانی، مبنای معاملات همه مردم قرار خواهد گرفت و این روند رو به رشد و قطعی و حتمی الوقوع است.

مظاهری در خصوص عملکرد بانک مرکزی در رابطه با ارز دیجیتال عنوان کرد:

بانک مرکزی نه باید منع کند و نه باید اجازه دهد. بلکه باید بیاید و شفاف کند و به مردم توضیح دهد که این کاری که دارد اتفاق می افتد چیست و چه ریسک هایی را در خود دارد و چه نا اطمینانی هایی در آن وجود دارد و اگر مردم متوجه شوند که در چنین کاری، دارایی و ثروت شان را که برایش علاقه مند و ارزشمند هستند در معرض خطر قرار می دهند، خودشان به سراغ این نخواهند رفت.

وی ادامه داد:

کار دوم بانک مرکزی و وزارت اقتصاد که باید امروز انجام دهند، این است که تیم و گروه هایی را از دوستان جوانی که در مسایل اینترنتی و ارتباطات الکترونیکی آشنا هستند، بگذارد که بر این مسئله مسلط شوند و از حالت انفعال بیرون بیاییم و در حدود ۱۵ سال دیگر که ارز جهانی با چنین مشخصاتی مبنا قرار می گیرد، با آن بیگانه و نا آشنا نباشیم و بتوانیم کشور را در مقابل آن حفظ کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید