تبریز پی

ربات معامله گر

ربات معامله‌گر (Trader Bot) چیست؟

یک ربات معامله‌گر چیست؟

ربات‌ تریدر یا معامله‌گر، نرم‌افزاری است که معامله‌گر می‌تواند آن را تنظیم کند تا به‌صورت خودکار به خریدوفروش دارایی‌های مختلف بپردازد، بدون این‌که به حضور شخص معامله‌گر نیازی باشد.

ربات‌های تریدر معمولاً برای تشخیص روند و تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه زمانی یک ترید باید انجام شود، از یک سری الگوریتم استفاده می‌کنند.

سال‌هاست که در بازارهای سهام و فارکس از ربات‌ها استفاده می‌شود و حالا پا به عرصه ارزهای دیجیتال هم گذاشته‌اند. در حالی که نوسانات قیمت‌ در بازارهای سنتی معمولاً به نهایت پنج درصد در روز محدود می‌شود، نوسانات قیمت در دنیای ارزهای دیجیتال که البته ۲۴ ساعت شبانه‌روز بازار است، بسیار بالا است و حتی در یک روز به ۵۰ درصد هم می‌رسد. به‌ همین دلیل، ریسک در این بازار بیشتر است و نظارت بیشتری را می‌طلبد.

یک ربات معامله‌گرِ مناسب فرصتی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند که بتوانند در تمام طول شبانه‌روز حتی زمانی که خواب هستند یا میز کارشان را ترک کرده‌اند، فرصت‌های معاملاتی را از دست ندهند.

با جستجوی عبارت «Trader bot» در گوگل، به صدها نام مختلف از ربات‌های تریدر می‌رسید. بعضی از این ربات‌ها رایگان هستند، اما برخی دیگر بسته به تعداد ویژگی‌ها و خصوصیاتی که کاربر از ربات توقع دارد، به‌صورت ماهیانه هزینه‌های قابل‌توجهی دارند. میزان کارآمد بودن، سطح تحلیل‌هایی که به تریدرها ارائه می‌شود و همچنین تعداد سفارش‌ها عواملی هستند که نشان‌دهنده‌ یک نرم‌افزار ویژه و به‌خصوص‌اند.

فراموش نکنید اغلب ربات‌های تریدر فعلی که به‌صورت رایگان در دسترس هستند، کارایی لازم را ندارند و بیشتر اوقات فقط باعث ضرر معامله‌گر می‌شوند. معامله‌گران حرفه‌ای و بزرگ اغلب از ربات‌های اختصاصی استفاده می‌کنند که به‌دست برنامه‌نویس‌های مجرب توسعه می‌یابند.

وقتی همه‌چیز به خوبی پیش برود، ربات‌ها می‌توانند به تریدرهای ارز دیجیتال کمک کنند که در بحث ترید، در بازار یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشند. ربات‌ها می‌توانند معاملات را براساس پارامترهای ورودی توسعه‌دهندگان یا شخص معامله‌گر انجام دهند، یا اینکه از فعالیت‌های تحلیل‌گران و تریدرهای خبره کپی‌برداری کرده و عملکرد آنها را به‌طور کامل بررسی کنند.

ربات‌ها از کجا می‌فهمند که باید چه‌کاری انجام دهند؟

معامله‌گران حرفه‌ای در بازار طبق تحلیل ترید می‌کنند نه احساسات.

بازو
بازوی ربات

ربات‌های موجود معمولاً براساس الگوریتم‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان آنها پیکربندی شده کار می‌کنند و به این ترتیب، موفقیت آنها وابسته به میزان درک و دانش سازندگان از چگونگی کارکرد بازار است. ربات‌های تریدرِ معمولی برای تریدرهای حرفه‌ای که تفسیرهای به‌خصوص خودشان را از بازار دارند، آزاردهنده هستند، به این خاطر که برخی از بخش‌های نرم‌افزار قابلیت محدودی برای شخصی‌سازی دارند.

ربات‌ها نمی‌توانند مانند انسان‌ها براساس پیش‌بینی خریدی را انجام دهند، آنها خریدها را بر اساس شاخص‌های تکنیکال انجام می‌دهند. به عنوان مثال، می‌توانید مشخص کنید اگر اندیکاتور RSI یک دارایی به زیر ۳۰ رسید، خرید انجام شود. اگر شاخص‌های انتخابی شما یک فرصت خرید را نشان دهد، ربات نیز به‌صورت کورکورانه دستور پیکربندی‌شده را انجام خواهد داد؛ مگر اینکه رباتتان را با یک معامله‌گر حرفه‌ای مرتبط کنید که از کار او کپی کند که به آن کپی تریدینگ هم می‌گویند.

وقتی بحث فروش مطرح می‌شود، با اطمینان از سوددهی موردنظر می‌توان فهمید که زمان فروش فرا رسیده است، یا اینکه در هنگام سقوط بازار توقف ضرر یا حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) مورد نیاز است. توقف ضرر زمانی است که وقتی قیمت دارایی به پایین‌تر از قیمت مشخصی برسند، به‌صورت خودکار به فروش خواهند رسید تا جلوی ضرر بیشتر گرفته شود. این قیمت می‌تواند درصد مشخصی از قیمت اولیه باشد.

مزیت اصلی یک ربات این است که می‌تواند از طریق شاخص‌های حرفه‌ای به جستجوی فرصت‌های جدید بپردازد و به‌صورت همزمان نگاهی قوی و گویا به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده داشته باشد. احساسات و طمع کردن معمولاً جلوی فروش یا خرید به‌موقع از سوی یک معامله‌گر را می‌گیرد و این مشکل با ربات‌ها حل‌شدنی است.

بعضی از ربات‌ها هم با تحلیل فاندامنتال کار می‌کنند که بسیار پیچیده‌تر هستند. این ربات‌ها نسبت به اخبار و رویدادهای عینی در بازار معامله انجام می‌دهند. به عنوان مثال، ETF بیت کوین همیشه به‌عنوان یکی از عوامل صعودی بیت کوین در نظر گرفته می‌شود. پس ربات‌های فاندامنتال در صورت مشاهده خبر پذیرش ETF بیت کوین یا دیگر اخبار ریز و درشت در توییتر و خبرگزاری‌ها، اقدام به معامله می‌کنند. در ۱ آوریل ۲۰۱۹، قیمت بیت کوین به یکباره بیش از ۳۰ درصد رشد کرد. آن روز مصادف بود با روز «دروغ آوریل» که در آن رسانه‌ها اخبار دروغ منتشر می‌کنند. بسیاری از تحلیل‌گران معتقد بودند که یکی از علل اصلی این صعود شدید، خبر تأیید ETF بیت کوین بود که توسط نشریه‌‌ فایننس مگنتز (Finance Magnates) منتشر شد. به این ترتیب و طبق این ادعا، ربات‌های معامله‌گر با توجه به این خبر و با توجه به تحلیل احساسات اقدام به خرید گسترده کرده بودند و قیمت را افزایش دادند.

برای استفاده از یک ربات، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ربات خودتان را به صرافی که بیش از همه استفاده می‌کنید، متصل کنید.

در بیشتر ربات‌ها، به‌منظور انجام این کار، معمولاً باید کلید API صرافی خودتان را دریافت کنید و به ربات بدهید تا به حساب شما دسترسی پیدا کند. سپس می‌توانید برای ربات مشخص کنید چه زمانی وقت خرید یا فروش کوینی است که شما انتخاب کرده‌اید.

آیا می‌توان به ربات‌های معامله‌گر اعتماد کرد؟

پاسخ کوتاه به این سوال «خیر» است. هیچ تضمینی نیست که اگر از یک ربات استفاده کنید، باعث ضرر شما نشود. در مقطع فعلی، ربات‌های تریدر نمی‌توانند با خرد انسانی رقابت کنند. اما اگر تمایل به‌ استفاده از ربات‌ها داشتید، حتماً با سرمایه کم آن را امتحان کنید.

لازم است ربات معتبری را پیدا کنید که خطاهای برنامه‌نویسی ندارد و در تمام مواقع آپ‌تایم و فعال باشد. ربات‌ها همچنین باید توأم با ویژگی‌هایی باشند که از کاربران در برابر سقوط‌های ناگوار حفاظت کنند.

همچنین، مواردی گزارش‌شده که در آنها ربات‌های به‌ظاهر قابل‌اعتماد در واقع دام کلاهبرداران بوده‌اند و سرمایه زیادی را به سرقت برده‌اند. همیشه مطمئن شوید از سرویسی استفاده می‌کنید که برای مدت قابل قبولی کار کرده است. با این حال، بازهم ریسک به صفر نمی‌رسد.

ربات معامله گر
ربات معامله گر

در نهایت، لازم است بدانید که از نظر معامله‌گران بزرگ، اگر به‌دنبال یک درآمد ثابت هستید، استفاده صرف از ربات‌ها گزینه مناسبی برای شما نیست. استفاده از ابزارها و سیستم‌های تحلیلی می‌توانند به شما کمک کنند، اما نباید تمام کار را به سیستم‌ها بسپارید.

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی کمک شایانی به توسعه و تکامل ربات‌ها می‌کند، ولی هنوز راه بسیار زیادی تا غلبه فناوری به هوش و غریزه انسان در پیش است.

به نظر نمی‌رسد به‌این زودی‌ها یک ربات بتواند یک تهدید بزرگ علیه دنیای ارزهای دیجیتال را تشخیص داده یا اهمیت فناوری‌های در حال ظهور را بفهمد. هرچند باید به این موضوع فکر کنیم که اگر همه افراد از یک نوع استراتژی در ربات‌ها استفاده کنند، دیگر کسی نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد که به سوددهی برسد.

جمع‌بندی

ربات‌های تریدر، سایت‌ها یا نرم‌افزارهایی هستند که طبق برنامه‌ریزیِ‌ معامله‌گر می‌توانند بدون نیاز به شخص او، به معامله یک دارایی بپردازند.

این ربات‌ها می‌توانند براساس استراتژی‌های مختلف معامله‌گری، در صورت وقوع شرایط مورد نظر معامله‌گر، به‌صورت خودکار سفارش خرید و فروش ثبت کنند. ربات‌های تریدر به‌دست برنامه‌نویس‌ها ساخته می‌شوند.

یک ربات می‌تواند عمومی یا اختصاصی باشد. اغلب ربات‌های عمومی فعلی کارایی لازم را ندارند و بیشتر اوقات فقط باعث ضرر معامله‌گر می‌شوند. معامله‌گران حرفه‌ای و بزرگ اغلب از ربات‌های اختصاصی استفاده می‌کنند.

در مقطع فعلی ربات‌های تریدر هنوز نمی‌توانند با خرد انسانی رقابت کنند و تکیه کردن کامل به یک ربات منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا تجربه کار کردن با ربات‌های تریدر را دارید؟ در بخش دیدگاه‌های همین مطلب نظر خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید