هاردفورک اتریوم - متروپلیس

هاردفورک اتریوم – متروپلیس

هاردفورک اتریوم – متروپلیس

 

چند هفته اخیر، برای ارزهای دیجیتال بسیار هیجان انگیز و جالب بود. چین ICO ها را ممنوع اعلام کرد. قبل از این خبر، بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود رسیده بود و اتریوم هم در حال فتح قله های بازار بود.

این حرکت دولت چین خیلی هم تعجب آور نبود. چین همیشه در طول تاریخ در مقابل فناوری ها محافظه کارانه عمل کرده است.

البته با توجه به اینکه ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار است، مقرراتی هم لازم است. روسیه و کره جنوبی هم قوانینی در قبال ICO وضع کرده اند.

توکن اتریوم
توکن اتریوم

بیشتر توکن ها روی پلتفرم اتریوم قراردارند

ما این پایان کار نیست. پیشبینی ها نشان می دهد که در پایان ارزهای دیجیتال پیروز خواهند شد. زیرا هنوز جای پیشرفت بسیار زیادی دارند. ارزهای دیجیتال هم با فورک های جدید خودشان را به نوعی آپدیت می کنند.

هاردفورک جدید اتریوم متروپُلیس (Metropolis) نام دارد و با هدف بهبود شبکه اتریوم ارائه خواهد شد. به گفته بسیاری از کارشناسان، این هاردفورک ویژگی های اصلی اتریوم را آشکارخواهد کرد و اتریوم واقعی را بعد از انتشار متروپُلیس خواهید دید.

نقشه راه اتریوم

مرحله اول انتشار – فورک Frontier در جولای ۲۰۱۵ تست شد.
مرحله دوم انتشار – فورک Homestead، در مارس ۲۰۱۶ رسما ارائه شد.
مرحله سوم انتشار – فورک Metropolis در اواخر سپتامبر ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد.(طبق Roadmap)
مرحله چهارم انتشار– فورک Serenity به عنوان آخرین فورک بزرگ اتریوم ساخته خواهد شد.

هارد فورک متروپُلیس به سرعت و امنیت بیشتر کاربران کمک شایانی خواهد کرد و سختی استخراج را کاهش خواهد داد. این هاردفورک بزرگ احتمالا قیمت را هم تا حد زیادی جا به جا خواهد کرد. زمان عرضه فورک Homestead، اکثر توکن ها بیش از ۱۰۰ درصد رشد قیمت را تجربه کردند. روز ۱۴ مارس ۲۰۱۶، زمان عرضه فورک بزرگ Homestead، قیمت اتریوم بیش از ۱۷۲ درصد افزایش یافت. پیش از آن مثل این روزها اتریوم با کمی افت قیمت رو به رو شده بود.

پیشبینی مخترع اتریوم از هاردفورک جدید

ویتالیک بوترین، مخترع و متفکر اتریوم، حدود یک سال پیش در نشستی با توسعه دهندگان اتریوم گفته بود به دلیل موضوع عصر یخبندان اتریوم، سختی استخراج به مرور زمان بیشتر خواهد شد. بنابراین با عرضه هاردفورک جدید، قیمت اتریوم افزایش خواهد یافت و این موضوع باعث روی آوردن استخراج کنندگان به اتریوم خواهد شد و بنابراین رقابت برای استخراج افزایش خواهد یافت و استخراج بازهم به سمت سختی پیش خواهد رفت . پس ما باید بهترین زمان را برای ارائه هاردفورک جدید انتخاب کنیم.

هسته های هاردفورک متروپولیس

ماه سپتامبر یک ماه هیجان انگیز برای علاقه مندان اتریوم است. تیم توسعه اتریوم سخت تلاش می کند تا متروپُلیس پیشرفت چشمگیری در اتریوم داشته باشد. این هاردفورک آماده است تا نگرانی ها را تسکین دهد. هاردفورک متروپُلیس به دو هسته تقسیم می شود: بیزانس (Byzantium) و قسطنطنیه (Constantinople). بیزانس برای انتشار روی بلاک ۴٫۳ میلیون تنظیم شده است و تاریخ انتشار آن احتمالا ۲۲ سپتامبر است. در مورد هسته قسطنطنیه هنوز تاریخ انتشار آن مشخص نیست اما احتمالا بعد از هسته بیزانس اجرا خواهد شد.

هسته بیزانس متروپلیس

این هسته روی پروتکل اتریوم ۹ تغییر ایجاد خواهد کرد.  از این تغییرات می توان به تغییراتی در برگشت داده ها، کم کردن سختی شبکه، دستور static call، قابلیت اجرای کدهای جدید اشاره کرد. این تغییرات به گونه ای برنامه ریزی شده است تا کمترین آسیب را به شبکه وارد کند. تغییراتی هم برای تنظیم کدهای ناقص در قراردادهای هوشمند صورت گرفته است و در صورت خطا در برنامه نویسی منجر به عدم پرداخت می شود. همچنین امنیت قرارداد ها هم بیشتر شده است.

تغییر مثبت دیگر به تاخیر افتادن سختی استخراج اتریوم (که از آن با نام “شمارش معکوس انفجار” یاد می شود) است. بیزانس باعث می شود تا زمان تایید تراکنش طولانی نشود. تغییر دیگر در فرایند استخراج، جلوگیری از بروز خطای سختی تکراری است و باعث پایدارتر شدن بلاک ها می شود. رمزنگاری جدیدی به اسم zk-snarks، روی هسته بیزانس باعث می شود که امکان ایجاد تراکنش های کاملا خصوصی در اتریوم فراهم شود.

هسته قسطنطنیه متروپلیس

در این هسته امکان کم کردن سختی فرایند تایید قرارداد فراهم شده است و می توان از کلاینت های سبک تر در شبکه استفاده کرد. به طور کلی در این هسته هم سرعت و امنیت تراکنش ها بیشتر خواهد شد.

قطعا همه علاقه مندان به اتریوم برای این هاردفورک لحظه شماری می کنند. با تغییرات و بهبود هایی مثل کاهش سختی استخراج، افزایش سرعت و امنیت بیشتر که این فورک برای اتریوم به همراه خواهد آورد، اگر اتفاق خاصی نیافتد باید منتظر یک افزایش قیمت بزرگ در اتریوم باشیم. تاریخ انتشار دقیقی از این هاردفورک منتشر نشده است اما زمان حدودی آن را اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر (اواخر شهریور – اوایل مهر ماه) اعلام کرده اند.

نقشه راه اتریوم
نقشه راه اتریوم

 

هاردفورک Frontier

اولین نسخه هاردفورک منتشر شده از شبکه اتریوم بود. این فورک که ستون فقرات سیستم اتریوم محسوب می شود در سپتامبر ۲۰۱۵ منتشر شد. در Frontier استخراج و تبادلات تعریف شده بود.

هارد فورک Homestead

فورک Homestead دومین فورک بزرگ اتریوم است و اتریوم اکنون روی این هارد فورک فعالیت می کند. در این فورک سرعت تراکنش ها بیشتر و توانایی استخراج ساده تر شد.

هارد فورک DAO

هارد فورک DAO به منظور امکان ایجاد برنامه های غیرمتمرکز منتشر شد و باعث ایجاد شکاف در بلاک چین اتریوم شد. بلاک چین اتریوم جدا شد و ارز جدید اتریوم کلاسیک را به وجود آورد.

سافت فورک Tangerine Whistle

سافت فورک Tangerine، کیف پول ها و کلاینت geth را ارتقا داد و استخراج را کمی آسان تر کرد.

سافت فورک Spurius Dragon

مانند سافت فورک قبلی، این سافت فورک هم کیف پول ها و کلاینت geth را ارتقا داد و استخراج را بیش از پیش آسان کرد.

هارد فورک Metropolis

تیم توسعه اتریوم به صورت شفاهی اعلام کردند که این فورک اواخر سپتامبر عرضه خواهد شد. متروپلیس تغییرات بزرگی را به همراه خواهد آورد. برای خروج از عصر یخبندان اتریوم این فورک می تواند بسیار سودمند باشد.

هارد فورک Serenity

هارد فورک Serenity ، آخرین هارد فورک اتریوم خواهد بود و پروتکل را تکمیل خواهد کرد. تاریخ انتشار آن هنوز مشخص نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید