راهنمای جامع ماینینگ مونرو Monero

راهنمای جامع ماینینگ مونرو Monero

راهنمای جامع ماینینگ مونرو Monero

مونرو (XRM) ارزی دیجیتالی مبتنی بر الگوریتم CryptoNote است که بر پایه «رینگ سگنچر» (Ring Signatures) کار می‌کند. رینگ سگنچر این امکان را به مونرو می‌دهد که در هنگام انجام تراکنش حریم خصوصی قابل‌توجهی را ایجاد کند. مونرو از پروتکل اثبات کار (Proof of Work) برای تولید کوین جدید استفاده می‌کند. مونرو را می‌توان به‌وسیله استفاده از قدرت پردازشی پردازنده‌های گرافیکی (GPU) و پردازنده‌های مرکزی (CPU) استخراج کرد. در حال حاضر هیچ ASIC خاصی برای مونرو وجود ندارد.

استخراج مونرو را می‌توان با سیستم های خانگی انجام داد اما نباید انتظار سود داشته باشید. بنابراین برای استخراج به صرفه مونرو باید از سخت افزارها و سیستم های کامپیوتری نسبتا قدرتمند استفاده کنید.

این روزها استفاده از کارت های گرافیک روش بهتری نسبت به پردازنده است. در روش استخراج با کارت گرافیک سرعت افزایش و هزینه ها تا حد زیادی پایین می آید.

به طور کلی فرایند شروع استخراج به صرفه مونرو به شرح زیر است :

۱- تهیه سیستم سخت افزاری قدرتمند یا ریگ استخراج
۲- ایجاد کیف پول مونرو به منظور دریافت مونرو های استخراج شده
۳- شروع استخراج با اجرای نرم افزارهای مورد نیاز و پیوستن به استخر استخراج


جمع آوری سخت افزار و نصب سیستم عامل


استخراج با سیستم های کامپیوتری خانگی امکان پذیر است اما به هیچ عنوان به صرفه نیست. استخراج مونرو با CPU و GPU یا همان کارت های گرافیکی امکان پذیر است.

استخراج با CPU در بین ماینرها تقریبا منسوخ شده و این روزها ماینرها بیشتر از کارت های گرافیکی برای استخراج اتریوم، لایت کوین و البته مونرو استفاده می کنند. بنابراین ما هم آموزش استخراج با کارت های گرافیکی را برای شما تهیه کرده ایم.

برای استخراج به صرفه مونرو باید یک ریگ استخراج کارت گرافیک تهیه کنید. ریگ به معنای یک پک از سخت افزارهاست. ریگ کارت گرافیک در واقع مشابه با کیس کامپیوترهای خانگی اما با تعداد کارت گرافیک های بالاست.

ماینینگ ریگ

ریگ های استخراج را می توانید به صورت آماده خریداری کنید و یا خودتان قطعات را جمع آوری و اسمبل کنید.

به طور کلی یک ریگ استخراج شامل قطعات زیر است :

۱- کارت های گرافیک قدرتمند

کارت گرافیک ام اس ای msi
کارت گرافیک ام اس ای msi

اصلی ترین بخش ریگ استخراج، کارت گرافیک های آن است. شما به کارت گرافیک های قدرتمند بازی برای استخراج مونرو نیاز دارید. گرافیک های AMD برای استخراج از گرافیک های Nvidia بهتر هستند.

سری amd Readon Rx، در حال حاضر بهترین مدل کارت گرافیک برای استخراج است. RX580 و RX480 از کارت گرافیک های خوب این مدل هستند. شما می توانید از انواع کارت گرافیک استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که به جای خرید تعداد زیادی کارت گرافیک ضعیف، چند کارت گرافیک قدرتمند تهیه کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که همه کارت گرافیک های خود را از یک برند انتخاب کنید. مثلا همه را amd یا همه را nvidia انتخاب کنید.

با جستجوی هر کارت گرافیک در اینترنت می توانید قدرت هش آن را بدست آورده و سپس با وارد کردن آن در ماشین حساب استخراج سایت Cryptocompare، سود تقریبی خود را محسابه کنید.

توجههش ریت هر کارت گرافیک در الگوریتم های مختلف متفاوت است. مونرو روی الگوریتم CryptoNight که زیر مجموعه CryptoNote است، استخراج می شود. مثلا کارت گرافیک RX580 در الگوریتم مونرو قدرت هش حدود ۶۰۰H/S را دارد و در الگوریتم اتریوم، قدرت هشی حدود ۲۳Mh/s دارد. به این موضوع دقت داشته باشید تا در محاسبه سود دچار اشتباه نشوید.

همچنین با مراجعه به سایت NiceHash و قسمت profitability-calculator، می توانید با انتخاب هر سخت افزار، سود تقریبی خود را بدست آورید.

– شاسی

شاسی وسیله ای برای سوار کردن قطعات ریگ روی آن است. شما می توانید شاسی را به صورت آماده تهیه کنید و یا خودتان اقدام به ساخت آن کنید. شاسی باید به گونه ای باشد که قطعات مخصوصا گرافیک ها به خوبی روی آن پیچ شوند و نامتعادل نباشند.

شاسی ریگ
شاسی ریگ

 

۳- منبع تغذیه (پاور) مناسب

منبع تغذیه ماینینگ
منبع تغذیه ماینینگ

برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات این بخش را بسیار جدی بگیرید. برای سیستم های خانگی یک منبع تغذیه ۳۰۰-۵۰۰ وات کفایت می کند. اما برای چند کارت گرافیک نیاز به پاور یا پاورهای قدرتمند دارید. مثلا برای شش گرافیک قدرتمند پاوری بالای ۱۲۰۰ وات در نسخه PlusGold به بالا نیاز است. در هنگام جمع آوری ریگ برای انتخاب پاور مناسب حساس باشید و با کارشناسان مجرب مشورت کنید.

۴- RAM

استخراج به رم زیادی نیاز ندارد. یک رم ۴GB DDR3 کافی است. اگر می خواهید بیشتر از استخراج از سیستم خود کار بکشید می توانید یک رم ۸ گیگابایتی تهیه کنید.

۵- CPU

برای استخراج با کارت های گرافیک نیاز به CPU خیلی قدرتمندی نیست. یک CPU متوسط که به مادربرد شما متصل شود کافیست.

۶- درایو SSD

هارد ریگ ماینینگ
هارد ریگ ماینینگ

برای نصب سیستم عامل و اجرای نرم افزارهای استخراج به یک حافظه نیاز دارید. یک درایو ۱۲۰ گیگابایتی SSD برای شما کافی ست.

۷- کابل های مورد نیاز

رایزر
رایزر

 

برای اتصالات مختلف در ریگ به کابل های مناسب نیاز دارید که در بازار فراوان است. کابل های PCI Express USB برای ایجاد اتصال بین گرافیک ها و مادربرد حتما مورد نیاز است.

۸- مادربرد

مادربرد مناسب ماینینگ
مادربرد مناسب ماینینگ

 

و در آخر به یک مادربرد مناسب برای اتصال قطعات نیاز دارید. برای اتصال چند کارت گرافیک باید از مادر برد با اسلات های PCI Express مناسب استفاده کنید. مادربرد Asus 170-A یکی از مدل های خوب برای این کار است.

۹- اینترنت Adsl + مودم

 

مودم ادی اس ال ماینینگ
مودم ادی اس ال ماینینگ

 

استخراج به اینترنت خیلی پرسرعتی نیاز ندارد اما پایدار بودن و عدم قطعی آن مهم است. بهترین نوع اینترنت برای استخراج اینترنت Adsl است که اگر خط تلفن ثابت داشته باشید، می توانید از طریق مخابرات یا شرکت های خصوصی سرویس Adsl خود را فعال کنید. سرعت اینترنت ۲ تا ۴ مگ برای استخراج مناسب است.

برای اتصال به Adsl نیاز به یک مودم دارید. یک مودم ساده و بادوام کافی است. با کابل Ethernet می توانید مودم خود را به کارت شبکه مادربرد متصل کنید. توجه داشته باشید باید تا حد امکان قطعی و وصلی مودم را کم کنید زیرا قطعی و وصلی فرایند استخراج را با مشکل مواجه می کند.

استخراج حجم زیادی را مصرف نمی کند. طبق پرس و جو از چند کاربر مطلع در سایت بیت کوین تاک یک ریگ با هشت کارت گرافیک حداکثر ۴ گیگ در ماه مصرف اینترنت دارد.

اسمبل قطعات

حالا باید قطعات را روی مادربرد و شاسی سوار کنید. این کار تقریبا ساده است اما پیشنهاد می شود تا با یک کارشناس این کار را انجام دهید. ویدیوهای زیادی هم در یوتوب وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید. فقط کافیست عبارت «mining rig assembly» را در یوتوب جستجو کنید.

نصب سیستم عامل و درایورها

شما می توانید از سیستم عامل های ویندوز، مک و لینکوس برای اجرای نرم افزارهای استخراج استفاده کنید. پیشنهاد ما نصب ویندوز ۱۰ است. به دلیل نداشتن درایور DVD، ویندوز را باید از طریق فلش مموری نصب کنید. ویندوز را با نرم افزارهای ISO روی فلش بریزید. سیستم خود را به برق و یک مانیتور متصل و آن را روشن کنید. از طریق بوت USB می توانید ویندوز را نصب کنید. درایورهای مورد نیاز کارت گرافیک و همچنین کارت شبکه را روی ویندوز نصب کنید.

پس از تهیه ریگ و نصب سیستم عامل حالا باید یک کیف پول مونرو بسازید تا بتوانید مونرو های استخراج شده را در آن دریافت کنید.

ساخت کیف پول مونرو

فرایند ساخت کیف پول و دریافت آدرس آن بسیار ساده و با چند کلیک انجام می شود. در حال حاضر دو کیف پول اصلی و تایید شده برای مونرو وجود دارد و می توانید از هر کدام که مایل بودید استفاده کنید.

کیف پول تحت وب مونرو

MyMonero تنها کیف پول تحت وب این ارز دیجیتالی است که توسط «ریچارد اسپاگنی» ایجاد و اداره می‌شود. اسپاگنی خود، از توسعه‌دهندگان اصلی مونرو است.

این کیف پول نیز مانند انواع مشابه خود کار می‌کند و با ایجاد یک حساب کاربری می‌توانید به سرمایه خود دسترسی پیدا کنید. MyMonero تنها با رمزگذاری کلیدهای شما آنها را ذخیره می‌نماید و هیچ‌گونه دسترسی به حساب‌های شما نخواهد داشت.

کیف پول دسکتاپی مونرو

تنها و بهترین کیف پول مبتنی بر دسکتاپ مونرو نیز، کلاینت رسمی آن است و می‌توان آن را از وب‌سایت رسمی مونرو دانلود نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید